Main menu
banner specjalizacja pierwszego stopnia
Zapisz się on-line

Care4Mobility

care

 

 

Czas trwania projektu: październik 2015 – sierpień 2017

Cele projektu

Celem projektu jest promowanie wysokiej jakości realizacji mobilności kształcenia i szkolenia zawodowego uczących się w sektorze opieki zdrowotnej, zapewniając przejrzystość i rozpoznawalność efektów kształcenia.

Opis projektu

Obecnie jest głównym celem polityki europejskiej jest wspieranie silnej gospodarki z dobrymi możliwościami pracy dla wszystkich, które pomogą zmniejszyć ryzyko ubóstwa dla wszystkich obywateli Europy. Strategia europejska 2020 formułuje cel: zagwarantowanie wysokiego poziomu zatrudnienia wśród osób w wieku 20-64. W tym samym czasie, ważne jest, aby system europejskiego szkolenia stał się elastyczny i spełniał wymagania zmieniającego się rynku pracy, tak, żeby mógł on dostarczyć wysoką jakość edukacji dla wszystkich.

W tym kontekście projekt dotyczy następujących potrzeb:

1) Zwiększenie ponadnarodowej mobilności osób uczących się i kształcących zawodowo

Europejski rynek pracy coraz częściej potrzebuje mobilnych pracowników z kompetencjami międzykulturowymi, które są elastyczne, aby pracować w całej Europie. W “Komunikat Bruges w sprawie ściślejszej europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego” z grudnia 2010 roku formułuje cel ” wzrost możliwości ponadnarodowej mobilności osób uczących się i kształcących zawodowo i profesjonalistów VET”. Umiędzynarodowienie kształcenia i szkolenia zawodowego jest więc głównym celem.

2) rozpoznawalność Wspieranie efektów uczenia się

Komunikat brugijski stwierdza potrzebę “przejrzystych systemów kwalifikacji, które umożliwiają transfer i akumulację efektów uczenia się, a także uznawanie kwalifikacji i kompetencji, które ułatwiają międzynarodową mobilność”.

Europejski system transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) jest jednym z instrumentów, który daje odpowiedź na potrzeby.

3) przyczynienie się do dobrze wykwalifikowanych i pracowników mobilnych w opiece zdrowotnej

Komunikat brugijski stanowi, że kształcenie i szkolenie zawodowe w Europie musi reagować na zmieniające się wymagania rynku pracy

Te zmiany na rynku pracy są szczególnie silne w zawodach opieki zdrowotnej i społecznej. Zmiany demograficzne, starzenia się społeczeństwa, w wyniku dużych wyzwań w tej dziedzinie: publikacja Komisji Europejskiej (“roboczy Dokument w sprawie planu działania na rzecz pracowników służby zdrowia UE “, SWD (2012) 93 wersja ostateczna stwierdza, że” liczba osób starszych w wieku 65 lat i ponad przewiduje się niemal dwukrotnie w ciągu najbliższych 50 lat, z 87 mln w 2010 roku do 152,7 mln w roku 2060 “.

Już dziś, według publikacji europejskiego monitorowania wolnych miejsc pracy (Wydanie nr 12, luty 2014 roku), dla pracowników opieki w służbie zdrowia są wśród 5 największych zawodów gdzie wzrasta zatrudnienie . Europejski system szkolenia musi zatem “… uniknąć niedopasowania umiejętności i luk w sektorze opieki zdrowotnej w celu zapewnienia pracownikom służby zdrowia odpowiednich umiejętności. “(SWD (2012) 93 wersja ostateczna). Ponadto państwa muszą dostosować swoje programy nauczania i szkolenia, aby szybko reagować na zmiany w opiece zdrowotnej” (IBD.).

W odniesieniu do wyżej wymienionych potrzeb, celami projektu są:

1) wspieranie i ułatwianie realizacji mobilności osób uczących się i kształcących zawodowo poprzez rozwój rzetelnych procesów, które mają być realizowane według zdefiniowanych kryteriów jakości.

2) Zapewnienie wzajemnego uznawania efektów uczenia się w czasie tych wyjazdów. W tym celu projekt zapewni przejrzyste opisy jednostek wyników uczenia się według zasad ECVET wraz z instrumentami i metodami dostawy, oceny i uznawania ich.

3) Wpieranie elastycznych ścieżek kształcenia i gotowość do europejskiej mobilności uczniów kształcenia i szkolenia zawodowego w zawodach medycznych. To pomoże zapewnić młodym profesjonalistom łatwiejszy dostęp do europejskiego rynku pracy.

W ten sposób cele projektu spełniają wymagania sformułowane w “Przewodniku Programu Erasmus +”: m.in. Erasmus + wsparcie narzędzi przejrzystości i uznawania kwalifikacji w UE poza granicami kraju.  Zgodnie z wytycznymi programu Erasmus +, projekt będzie również wspierać uczestniczące instytucje które zaoferują “bardziej atrakcyjne programy edukacyjne i szkoleniowe” oraz poprawi ich “Pojemność i profesjonalizm do pracy w UE / szczeblu międzynarodowym” (Program Erasmus + przewodnik, s. 104).

Wyżej wymienione potrzeby i cele wpływają następujące grupy docelowe:

1) osób kształcących się i szkolących zawodowo jako potencjalnych uczestników wyjazdów.

2) instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego oraz dostawców mobilności, ich nauczycieli, dyrektorów szkół, pracowników administracji jako odpowiedzialnych podmiotów w realizacji wyjazdów uczniów.

3) władze oświatowe publiczne, firmy świadczące staże dla uczniów kształcenia i szkolenia zawodowego, jak i partnerów społecznych jako ważnych uczestników promocji projektów mobilności.

W tym kontekście istotne jest, aby realizować projekt na szczeblu ponadnarodowym. Instytucje partnerskie z sześciu krajów europejskich będą razem opracowywać ramy dla realizacji wysokiej jakości projektów mobilności osób kształcących się i szkolących zawodowo . Można to zrobić tylko w ponadnarodowym partnerstwie, w którym każdy z partnerów może przedstawić informacje na temat ram w jego kraju, systemu edukacji i rynku pracy w których instytucje partnerskie działają jako przyjmujące i wysyłające partnerów ponadnarodowych mobilności – zarówno podczas trwania projektu jak i później.

Podsumowanie projektu

Już dziś, zmiany demograficzne skutkować będą brakiem wykwalifikowanej siły roboczej opieki zdrowotnej, zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej. Oczekuje się, że ten brak wzrośnie w ciągu najbliższych dziesięcioleci. Mobilność wykwalifikowanych pracowników w całej Europie jest jednym podstawowych środków działających przeciwko temu zjawisku. Aby włączyć i motywować młodych ludzi, którzy są przeszkoleni w zawodzie opieki zdrowotnej w początkowym kształceniu i szkoleniu zawodowym, aby korzystać z europejskiego rynku pracy jako całości, w celu robienia kariery, jest głównym celem tego projektu.

Projekty mobilności dla uczniów kształcenia zawodowego są więc okazją do promowania międzykulturowych i językowych kompetencji uczestników, a jednocześnie przyczyniają się do zmniejszenia progów dostępu do europejskiego rynku edukacji i pracy. Projekt będzie zatem skupiać się na rozwijaniu narzędzi do ułatwienia realizacji projektu mobilności.

Partnerstwo projektu składa się z sześciu instytucji łącznie z Niemiec, Włoch, Litwy, Polski, Holandii i Turcji. Partnerami są szkoły kształcenia i szkolenia zawodowego i / lub ekspertów w realizacji mobilności. Razem będą rozwijać procedury i narzędzia dla skutecznej realizacji projektów mobilności zawodowej edukacji i praktyki uczącego. Wysokie standardy jakościowe są gwarantowane przez trwałe partnerstwo.

Koordynacja projektu: WBS Training AG, Niemcy

Instytucje partnerskie:

  1. Fondazione Ikaros, Bergamo, Włochy
  2. ERCC, Klaipeda, Litwa
  3. CKPSS, Skarżysko-Kamienna, Polska
  4. ROC de Leijgraaf, Oss, Holandia
  5. Kanuni Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Erdemli, Turcja

Szczegółowe cele projektu to:

1) Wspieranie i ułatwianie realizacji mobilności osób uczących się poprzez rozwój kształcenia zawodowego przez tworzenie rzetelnych procesów, które mają być realizowane według zdefiniowanych kryteriów jakości.

2) Zapewnienia wzajemnego uznawania efektów uczenia się w czasie tych wyjazdów osób uczących się. W tym celu projekt zapewni przejrzyste opisy jednostek efektów uczenia się zgodnie z zasadami europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) wrazz instrumentami i metodami dostarczania, oceny, walidacji i jego uznania.

3) Wpieranie elastycznych ścieżek kształcenia i gotowość do europejskiej mobilności uczniów kształcenia i szkolenia zawodowego w zawodach medycznych. Pomoże to zapewnić dobrze wykwalifikowanych pracowników: młodych profesjonalistów z łatwiejszym dostępem do europejskiego rynku pracy.

Dla osiągnięcia celów projektu, konsorcjum projektu będzie wdrażać następujące działania:
– Analiza potrzeb regionalnych i lokalnych rynków pracy, jak również z istniejących profili kształcenia w początkowej kształcenia i szkolenia zawodowego w instytucjach uczestniczących w zawodach opieki zdrowotnej i społecznej.

– Na podstawie porównania ich wielostronne, określające jednostki efektów uczenia się w zakresie zdrowia i opieki społecznej, które są odpowiednie do nabycia w trakcie kształcenia zawodowego mobilności uczących się i które stanowią szczególną wartość dodaną. Wyniki nauczania będą opisane w sposób przejrzysty w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji zgodnie z wymogami ECVET.

– Definiowanie procesów dla oceny, dokumentacji i walidacji efektów uczenia się w trakcie mobilności.
– Procesy zarządzania projektami mobilności Definiowanie z organizacyjnego punktu widzenia i rozwijania szablonów, które mogą być wykorzystane do ułatwienia tych procesów.

– Podsumowanie wyżej wymienionych ustaleń w “Wytycznych dla jakości projektów mobilności w zawodach zdrowia i opieki społecznej”

– Realizacja ruchliwości zawodowej uczących się –  łącznie 90 uczniów w celach badawczych i rewizji wcześniej opracowanych dokumentów zgodnie z ustaleniami.

Namacalne rezultaty projektu – zbiór jednostek efektów uczenia się oraz “Wytycznych Jakości dla projektów mobilności w zawodach zdrowia i opieki społecznej” – będzie zawierać postanowienia dotyczące pożądanych skutków w celu zwiększenia

– Odsetek uczniów kształcenia i szkolenia zawodowego, którzy uczestniczą w projektach europejskich i mobilności

– Wykorzystanie ECVET uznawania efektów uczenia się w trakcie mobilności.

W dłuższej perspektywie, projekt przyczyni się do realizacji kolejnych projektów na rzecz mobilności z wysokim poziomem jakości i gwarancji uznania uzyskanych efektów uczenia się.

Partnerzy projektu budowy sieci instytucji działających w realizacji mobilności. Ich współpraca będzie sformalizowana poprzez podpisanie protokołów ustaleń.

W związku z realizowanymi procesami rozpowszechniania, inne instytucje będą mieć możliwość korzystania z wyników projektu, co spowoduje, że jeszcze wzrośnie liczba uczniów kształcenia i szkolenia zawodowego, mogących uczestniczyć w wyjazdach.

Skip to content